Kawan- kawan

Saturday, December 18, 2010

kritikan dan pujian. .perlu ke?

tadi aku tengok Malaysia main lawan Vietnam. .Malaysia seri dengan Vietnam 0-0. .so, secara automatiknya Malaysia layak ke final dengan berbekalkan agregat 2-0. .so, masa Malaysia lawan tadi, memang lah malaysia main corak pertahanan. .Vietnam serang bertalu-talu macam meriam tapi dengan adanya goalkeeper malaysia, fahmi, mampu menangkis semua gol vietnam. .congrats kepada Fahmi. .cayaa sama luu..

da lepas tngok tv, so tngok la facebook jap. .ramai orang kritik2 Malaysia sebab main teruk. .teruk ke? bagi aku, ok r bagi game tadi. .disebabkan pertahanan malaysia banyak clearkan bola dan sepak tanpa hala tuju, so dikatakan teruk dan menyedihkan . .so, bagi aku, itu semua adalah mind set masing-masing. .kenapa dia tendang bola jauh-jauh ..tak sampai kat orang pun. .aduh ..kata sebilangan penonton yang menonton. .cakap ini memang mudah tapi jikalau diletakkan seperti situasi seperti itu, senang kan nak pass bola kat player lain. .memang la senang sebab benda itu hanyalah imaginasi sahaja. .jikalau senang, jadi la wakil malaysia camtu. .

kritikan. .kenapa perlu kritikan? ada apa dengan kritikan? adakah ia berbaur penhinaan dan kutukan? kritikan haruslah berpandukan dengan keyakinan. .contoh, jikalau orang A masak pastu tak sedap. .takkan nak puji kot. .memang ada kritik sikit. .so, kalo kritikan yang teruk dan meruntuhkan semangat orang A, agak-agak, dia nak masak lagi tak? tak semua orang yang terima kritikan sebagai satu cabaran dan semangat. .ada yang runtuh semangat da berputus asa. .so,kalau kritikan yang baik,yang boleh menaikkan semangat orang A. .contoh ayat " awak masak ok2. .tp cuma tawar sikit" then orang A dalam ati bercakap " ok, nanti ak tambah kicap sikit". so, itu hanya sebahagian contoh sahaja.

berbalik pada isu bola malaysia, so, kritikan itu haruslah berpada-pada. .ok kan seri 0-0 dengan vietnam. .takde la bolos 10- 0 ke dan selebihnya. .defender main clear je pun . .bukan takde defend langsung. .aku bukanlah cakap pasal bola sahaja, tapi dengan apa-apa jua masalah lain. .bola malaysia hanyalah sebagai cth sahaja . .penat-penat jew player malaysia main tapi kena kritikan hebat seperti teruk r dan sebagainya. .memang la Amri Yahya tak masukkn gol. .peluang depan mata kan. .kritik elok-elok r. .sepatutnya pujian haruslah diberikan kerana dapat masuk final. .mungkin jurulatih malaysia, K. Rajagopal memang merancang untuk bermain pertahanan malam tadi. .sebab apa ea main pertahanan je, takkan r saja-saja kot. .suka-suka. .siapalah yang tahu kan. .nampak je terukkan. .eee. .banyak kena serang ni. .eee.. teruk r..da main pertahanan kan main camtu. .bagi aku, K. Rajagopal main pertahanan sebab berbekalkan 2 gol. .relax r bro. .disebabkan malaysia kalah 5-1 dengan Indonesia  pada perlawanan pertama, memang Malaysia tak layak masuk final ea. .kalah menang adat permainan. .kepada yang kalah, haruslah perbaiki kelemahan. .janganlah kritik tak tentu hala tanpa mengetahui apa yang tersiratnya. yela. .kita kepala lain-lain kan. .mana la nak tahu apa yang orang lain pikirkan kan. .tapi kalau kita menilai betul-betul, insyaallah, kita akan dapat tahu apa orang lain pikirkan. .

semua manusia pernah terima kritikan  dan pujian kan. .takkan r korang tak penah kena kutuk atleast sekali dalam seumur idupkan. .aku banyak kali pernah kena kritik, hina dan macam-macam. .aku jenis pendam je. .aku tak suka nak kutuk-kutuk balik tapi ada r sekali sekala kutuk kan. .memang tipu r kalau takpenah kutuk. .tapi kalau kutuk-kutuk dalam itu, memang aku panas..kalau aku pandang dia, aku anggap dia takpenah kenal dalam idup aku. .haha. .dahsyat kan? kritik itu berpada-pada la. .korang ingat semua takde perasaan ke? main ati kering je kan. .kadang-kadang buat-buat je ati kering tapi dalam ati, suhu da 1000  celcius da. .
haha. .hati masing-masing. .kepala pun masing-masing. .tak semua orang yang ley kita gurau-gurau pastu tak terasa. .nak cth. .si kurus menjerit kat si gemuk "oi gemuk". .ini contoh sahaja. .si gemuk ni dalam ati pikir kan.. " eh ,budak ni, mentang-mentang aku gemuk ley ko kutuk aku kan" . .atau pun si gemuk pikir dalam ati 
"oh, si kurus rupanya. .gemuk pun gemuk la" atau pun pikir yang lain-lain. .ini contoh sahaja. ..so, ada sesetengah  yang terasa dan sesetengah tak terasa. .tapi kalau yang terasa itu, dia nak ada semangat ke jadi kurus atau aku ak kisah gemuk ke takgemuk atau budak ni kutuk aku je. .entah r. .pemikiran kita lain-lain kan. .gurau-gurau je. .dia da biasa da. .yew. .org yang mengutuk memang r brpikiran camtu. .tapi bukan semua orang yang dikutuk berpikiran tidak kisah..so, kalau taksuka dikutuk, ada orang yang berani kata si pengutuk untuk tidak dikutuk. .ada yang tidak berani dan berdiam diri sahaja. .si pengutuk mesti pikir kan . .ala . .relax r . .gurau-gurau je pun. .so, korang pikir-pikir kan la sama ada anda dikutuk or pengutuk. .

so. .pujian. .ingat puji je terus perkara baik kan. .ada  puji yang ada maksud perli. .haha. .biasa la tu. .
puji + kritikan? ada. .selalunya puji diberitahu dlu pastu disambungkan dengan kritikan. .so, kritikan haruslah ada pada diri kita untuk maju lagi ke hadapan. .tapi haruslah juga dengan kritikan yang berpada-pada. .kadang-kadang kritikan pun ley wat bermusuhan. .so, pujian pun biarlah berpada-pada. .jangan sampai kembang hidung sangat nanti takley nak kempiskan balik da kan. .maksudnya jangan la dapat kepujian itu membuatkan diri bangga dengan kejayaan itu dan tidak keep it up dan tidak teruskan lg usaha. .itu syok sekali jewla, pastu tumbang terus. .apa-apa pun, syabas pasukan Malaysia sebab dpat masuk final dan baiki la sikit sumbang-sumbang tu. .harap dapat kejayaan di final nanti . .InsyaAllah. .

No comments:

Post a Comment